Elemzés

Egy szempillantás alatt

Wéber Gábor / 2023.07.26
Félidei áttekintés a csapatok boxutcai tempójáról

A Hungaroringen a Red Bull beállította a McLaren tavalyi kerékcsere rekordját, 1,98 másodperc alatt cserélve kereket Sergio Pereznek, és mivel a szezon felénél járunk, vessünk egy pillantást arra, hogy ki milyen gyorsan dolgozik a boxban, ha kerékcserékről van szó. Hiába a jó stratégia, ha a kiállásoknál felesleges időt vész oda, és bármily meglepő a tíz csapat kerékcsere átlagában óriási a szórás. Pedig csak négy kereket kell lecserélni, mi abban az ördöngősség?

Bal oldalt a nem hivatalos kerékcsere pontverseny állása 11 futam után, amelyet a futamok pontozása alapján, versenyenként a 10 leggyorsabb kerékcseréért osztanak ki. Jobb oldalon a szezon eddigi leggyorsabb kerékcseréi láthatók, közte az 1,98 mp-es rekordbeállítással.

A pontverseny persze csalóka, mert extrán díjazza a kimagaslóan gyors kerékcseréket és nem veszi figyelembe az összes kerékcsere átlagát - de erre mindjárt visszatérek. Amint látható, az évad eddigi tíz leggyorsabb boxkiállása közül a Red Bullé 4, a McLarené és a Ferrarié pedig 3-3, más csapat legjobb kerékcseréi nem férnek az első tízbe egyelőre. Érdekes, hogy a tízből négy legjobb idő is a múlt hétvégén, a Hungaroringen született, ami egyébként a szokásos összkép, hiszen ahogy megyünk bele a szezonba, úgy kerülnek formába a boxkiállást végző egységek, és tökéletesítik az összhangot vagy a teljes procedúrát. Az év eleji forma bizony itt is tettenérhető jelenség.

A Red Bull ezen a téren is évek óta kimagaslik, de mindig vannak kihívói, ahogy idén a Ferrari lépett szintet, és kezdett nagyon jól a boxutcában. Ezzel ellentétben a McLaren szezonja ezen a téren is pocsékul indult, és ahogy az autó teljesítménye javult, úgy pörögötek fel a boxkiállásoknál ők is, különösen Silverstone óta. Hogy ennek csak pszichés, vagy technikai háttere is van, az egyelőre kérdés, de az a csapat, amely tavaly 1,98 mp alatt cserélt kerekeket Mexikóban, valószínűleg nem a kerékpisztolyokkal küzd a kiállásoknál. Továbbra is meglepő és érthetelen a Mercedes lemaradása ezen a területen, az amúgy minden részletre különösen ügyelő németek itt évek óta nem találják a titok nyitját, a 18 colos érában pedig egyenesen átlag alatti a teljesítményük.

És ha már átlagok, akkor érdemes kicsit a rekordokon kívül az összes kerékcsere átlagát is megnézni, aminél persze csak azok a futamok szerepelnek, ahol a csapatoknak voltak érvényes kerékcseréi. Ezen a téren a McLaren messze nem olyan kiemelkedő, a féléves összátlaguk 3,02, ami az Alpine környékén (3,06 mp) mozog, viszont az utolsó két versenyt 2,33 másodperces átlaggal hozták le, ami kimagaslóan jó teljesítmény. A Mercedes 3,28 mp-es átlagát a Williams is megveri (3,23 mp), az Aston Martin viszont annak ellenére az év egyik legjobbja, hogy nincsenek kiemelkedően gyors kiállásaik: 2,97-es átlagukba két über lassú kerékcsere is belefért, az egyik éppen Alonsó a Magyar Nagydíjról, amikor véletlenül sebességben hagyta a felemelt autót, és emiatt késlekedett a csapat. Ezek nélkül 2,76 mp-n állnának.

A Ferrari ezen a téren nagyon erősen kezdte az évet, még a Red Bullnál is jobban, ám az elmúlt futamokon volt némi visszaesés, de így is második erők 11 futam alapján: 2,86 mp összátlag, a nagy hibák nélkül pedig 2,62 mp, viszont a McLaren rájuk rúgta az ajtót ezen a téren is Silverstone óta. Az élen továbbra is toronymagasan a Red Bull áll, 2,57 mp-es féléves átlaggal, Perez monacói négykiállásosa nélkül pedig 2,49-cel. Vagyis ha valaki szeretné beérni őket, akkor nem elég egy legalább ugyanolyan gyors autót tervezni, a boxutcai munkában is legalább a szintjükre kell kerülni.

A Forma-1 történetében eddig összesen 27 alkalommal végeztek 2 másodperc alatti kerékcserét, amiből 22x a Red Bull, 3x a Williams, 1-1x a Ferrari és a McLaren voltak az elkövetők. Ezek jó része még a megkötések nélküli, 2022 előtti érából való, az abszolút rekord pedig 1,82 másodperc, amit szintén a Red Bull tart a 2019-es Brazil Nagydíjon végrehajtott kerékcseréjével. A 18 colos érában azóta kétszer sikerült 2 mp alá kerülni, tavaly a McLarennek, idén pedig a Red Bullnak, de megnézve a két csapat mostani boxutcai vetélkedését ez a szám szinte biztos, hogy tovább nő majd a szezon végéig.

Képek: XPB Images, DHL