Elemzés

Le Mans 24h, Ferrari Hyperpole onboard - technikai ínyencfalatok

Wéber Gábor / 2023.06.09
Az 50-es rajtszámú Ferrari időmérős onboardjai, körrekordja és néhány technikai érdekesség

Íme a teljes Hyperpole időmérő a leggyorsabb autó, az 50-es rajtszámú Ferrari 499P belsőkamerás felvételén keresztül. A volánnál Antonio Fuoco, aki 3:22.982-es idővel egyedüliként ment 3:23 alá, és még a márkatárs csapatnak is 0,773 másodpercet adott. Az ideje egyben új Hypercar körrekord is, ami majd 1 másodperccel gyorsabb a Toyota eddigi legjobbjánál La Sarthe-on.

Habár a Le Mans 24 órás nem az egykörös tempóról szól, érdemes az egészet végignézni forgalomkezelés és néhány technikai csemege miatt. A pole pozíciót érő kör 18:30-nál kezdődik, és az alábbi finomságokat érdemes figyelni a felvételen:

- Fuoco az Indianapolis és az Arnage között legalább 0,5 másodpercet veszít a forgalom miatt, különösen a GTE Ferrari helyezkedése kerül sokba itt, vagyis a pole-t érő ideje 3:22,5 alatt is lehetett volna.

- a Ferrari egyenesbeli tempója kimagaslóan jó, az időmérők során egyedül ők kerültek 340 km/óra fölé, közte a 343,43 km/órás csúcssebességgel az 50-es autó esetében. Mögöttük egészen kiegyenlített a mezőny, a Toyota, Porsche, Cadillac, Glickenhaus kvartett 338 km/óráig gyorsult, a Peugot-k 339-es tempóra voltak képesek, míg a Vanwall mindössze 331 km/órával mérték be a sebességmérő ponton.

- a jellegzetes sípoló, szörcsögő hangok a hajtáslánc, elsősorban az első differenciálmű irányából jönnek, és attól függően változnak, hogy milyen üzemmódban és tempóval halad a Ferrari. A teljes felvételen két felvezető kör látható, a legelején és 14:50-től, amelyeket töltési üzemmódban, de elsőkerékhajtás nélkül teljesít Fuoco. Az LMH autók hibrid hajtáslánca az előírások szerint tengelymegosztott, azaz a belsőégésű motor csak a hátsó kerekeket hajtja, az elektromotor pedig kizárólag az elsőket. Az egyetlen MGU-K is kizárólag az első tengelyről nyeri vissza a fékezési energiát, ami az első differenciálműn keresztül kapcsolódik a két első kerékhez. Az MGU-K generátor üzemmódja minden fékezéskor működik, ami az első fékek élettartamát is növeli, és közben folyamatosan tölti az akkumulátort, a motor üzemmódot azonban nem használják/használhatják állandóan. A jelenlegi BoP szabályok szerint 190 km/óra felett léphet csak be, ami a 499P esetében a 4. fokozatban jön el, felvezető körön pedig értelemszerűen kizárólag hátsókerékhajtással közlekednek, hogy maximális töltéssel kezdjék a mért köröket.

- az első felvezető körben Fuoco csak a mért kör megkezdésekor kapcsol maximális hajtáslánc üzemmódba, míg a 14:50-kor induló, pole köre előtti felvezető körén már az Arnage után (17:35) átvált négykerékhajtású üzemmódra, valószínűleg gumimelegítési célzattal. Ezt viszonylag egyszerű kiszúrni, egyszerűen csak a 4. fokozatban megjelenő éles, sípoló hang megjelenését kell figyelni menet közben, ekkor éri el a 190 km/órás tempót. Amíg hallatszik az erőteljes sípolás, addig megy négykerékhajtással az autó, ahogy megszűnik, onnantól már csak a V6-os hajt a hátsó kerekeken keresztül.

- a kanyartempók szempontjából mindössze négy helyen tudják kihasználni a négykerékhajtás nyújtotta előnyöket: az Esses előtt és a Tertre Rouge-ban, majd a Porsche és a Corvette kanyarokban, ahol az időmérőn a plusz tapadás, a versenyen viszont az egyenletesebb gumikopás jelent előnyt a négykerékhajtásúak számára.

- felváltások közben normál esetben (felvezető körön és az első három fokozatban) a szekvenciális váltók rövid, de jellegzetes gyújtásmegszakítása hallatszik amíg a következő fokozat bekapcsolódik, ami a szabályok szerint legalább 0,03 másodperc szünetet követően hajthat újra - azaz a Hypercarok nem használhatják az F1-ben és a MotoGP-ben elterjedt nyomatékmegszakítás nélküli technológiát. A mért körökben azonban az 5-6-7. fokozatokba váltva jól hallatszik, hogy az extra terhelést kapó első difi felvisít, ugyanis ilyenkor csak a hátsó hajtás szűnik meg egy pillanatra, az első kerekek 272 lóerővel (200kW) tovább hajtanak, ezzel ellensúlyozva a teljes hajtáskiesést.

- A teljes kör fokozatkiosztása is érdekes, Fuoco ugyanis a hétsebességges sebességváltó mind a hét fokozatát használja, a következőképpen:

Dunlop-sikán: 6 → 2, Esses: 5 → 4, Tertre Rouge: 5. fokozatban , Első sikán: 7 → 3 majd a sikán közepén 2, Második sikán: 7 → 3 majd a sikán közepén 2, Mulsanne: 7 → 1(!), Indianapolis: 7 → 2, Arnage: 4 → 1(!), Porsche: 7 → 5, 5 → 6, Corvette: 6 → 5, Ford 1: 6 → 3, Ford 2: 3 → 2

(A felvétel meg-megakad a Ferrari kamerájának jelátvételi hibája miatt, nem a te készülékeddel van gond) ↓

Kép: XPB Images