Elemzés

Narancssárga riasztás!

Wéber Gábor / 2024.07.10
Milyen stratégiai hibákat követett el a McLaren Silverstone-ban?

A McLaren idei autója, az MCL38 Miami óta elsőszámú kihívóvá lépett elő, az azóta érkezett fejlesztésekkel és a Red Bull megtorpanásával pedig már a címvédő előtt is járnak valamivel. Ennek ellenére csak azt az egyetlen futamgyőzelmet tudták megszerezni Norris révén, aminek már több mint két hónapja, miközben azóta hat versenyt rendeztek, három Red Bull, két Mercedes és egy Ferrari diadallal. A technikai alapok pedig adottak, a versenyzőpárosuk erős, de valahogy mégsem tudják győzelmekre váltani a lendületet. Csakúgy, mint a Ferrari oly sokszor, a McLaren is a verseny közben hozott rossz döntéseivel vágja maga alatt a fát, amivel lehetséges győzelmek úsznak el. Így volt ez Silverstone-ban is.

A múlt hétvégi Brit Nagydíjon több, döntő hibát is elkövetett a csapat, ami végül győzelem és kettős dobogó helyett harmadik és negyedik helyet eredményezett. A változó körülmények persze többször is beleszóltak a verseny menetébe, de ezek legtöbbjét rosszul lovagolta meg a wokingi alakulat. A komolyabb esőfelhők érkezte előtt már első és második helyen autóztak, az enyhén nedves, majd száradó pályán megelőzve Verstappent és a Mercedeseket. A kiállás során azonban biztonságra játszva csak Norrist hívták ki, ellentétben a dupla kiállást bevállaló Mercedesszel, miközben az érkező esőzóna egyértelműen nagyobbnak és erőteljesebbnek tűnt a radaron. Az ekkor Norris sarkában lihegő Piastri így egy újabb kört tett meg, de hiába állt az élre, a slick gumikon tetemes mennyiségű időt veszített. Nagyjából 18 másodpercet(!), vagyis majdnem egy teljes boxkiállásnyi időt bukott ezen az egyetlen körön, amíg slickeken körbebotorkált az addigra komolyan rákezdő záporban. Vele szemben a dupla kiállást másodiknak teljesítő Russell csak 5 másodpercet hagyott ott Hamilton mögött a sorban.

Ezzel Piastri a 6. helyre csúszott, miközben egy átlagosan sikerült kettős kiállással a 3. helyre jöhetett volna vissza, Norris és Hamilton mögé, de bőven Verstappen elé. 5 másodperc helyett 18 lett a hátránya és megkapta maga elé Sainzot, aki a verseny ezen szakaszában kifejezetten jó tempót ment, és bár pillanatok alatt utolérte, megelőzni nagy feladat volt a lassan ismét száradni kezdő pályán, így mögötte folyamatosan leszakadt az élmezőnytől. A következő 9 kör alatt további 4 másodpercet bukott Norrisszal szemben és Hamiltontól is 20 másodpercre került. A 38. kör végén együtt hozták slickre váltani Hamiltonnal és Verstappennel, ezzel elévágva Sainznak, kiszabadítva a Ferrari fogságából. Piastri a hátralevő 15 körre új közepeseket kapott, amiben a kiállás előtt teljes volt az egyetértés a mérnökével, Tom Stallarddal. 


A kivezető köre brutálisan erősre sikeredett, már az első szektorban 1,7-1,6 másodpercet adva az előtte korábban kihajtó Hamiltonnak (használt lágy) és Verstappennek (új kemény), a teljes körön pedig 2,7-3,7 másodpercet hozva rajtuk. Ekkor 17 másodpercre volt Hamiltontól, aki pont ebben a pillanatban vette át a vezetést az egy körrel később cserélő Norristól, amit a végéig már ki sem engedett a kezéből. Piastri a befutónál 12,4 másodperces hátránnyal lett negyedik, vagyis a második kiállásától a befutóig 8 mp-t hozott a későbbi győztesen. Ezzel szemben a double stack híján 13 mp, Sainz mögött pedig további 4 mp maradt az aszfalton.

Piastri esetében egyetlen hiba történt, de egymásra rakodó, többszörös hátrányt okozva, Norris esetében viszont két külön hiba döntött. Mindkettő a második kiállásánál, már az élen állva, de külön-külön befolyásolva a győzelmi esélyeit. Az első stratégiai hiba az egy körrel későbbi kiállás volt az üldözőkhöz képest, a 38. kör végén. Persze mondhatnánk, hogy Hamiltonék a győzelemért extra kockázatot vállaltak, hiszen az élről mindig rizikósabb a száradó pályán slickekre váltani, amíg nincs más a mezőnyben, aki ezt megtette volna, de nem így történt!

A kör- és szektoridőket vizsgálva ugyanis egyértelműen váltóponthoz érkeztek ekkor, mert a 34. kört követően folyamatosan javult a pálya, amit Norris köridejei is tanúsítanak: 1:43.0-1:42.9-1:42.3-1:39.7-1:37.9. Ez a legutolsó, 1:38 alatti kör már bőven a célvonal előtt is látszott, a második szektorig 1,6 másodpercet gyorsulva az előző körhöz képest, a McLaren a többiekkel ellentétben még ekkor sem reagált az élen álló versenyzőjével, a 6. Piastrival azonban - részben a többieket másolva, részben Sainz ellen dolgozva - már igen. Ahogy a Piastri féle dupla kiállás kihagyásával, itt is túlbiztosították a dolgot, egyszerűen nem mertek időben meghozni egy pofonegyszerűnek tűnő döntést - mert azt szinte kizártnak tartom, hogy Randeep Singhék ezt ne láttak volna maguk is a boxfalon, vagy legalább a stratégiai csapatból valaki. Az 1 perc 40 másodperc ugyanis stabil váltópont volt a slick és az intermediate gumik között, ami a hétvége korábbi részében és a verseny során is világosan látszott.

Emiatt Norris ment plusz egy kört intereken, amivel közel 2 másodpercet veszített a slickeken közeledő Hamiltonnal szemben, vagyis ezzel elbukta az addigi előnyét. Ehhez jött még a túlcsúszás a kerékcsere pozícióján, ami további bő 2 másodperc veszteséget jelentett, így 2,3 mp-cel Hamilton mögé érkezett vissza, a hétszeres világbajnokhoz hasonlóan használt lágyakon. És ez volt az újabb hiba! Sokan ugyan Norrist hibáztatják érte a tv-közvetítésben elhangzó részlet alapján, de a teljes rádiózásból kiderül, hogy bizony ez is a csapat sara volt.

(38.kör)

Norris: ki kell állnunk, a lágy most már jobb lenne… vagy bármelyik slick gumi.

Joseph: oké, tehát vagy közepesre megyünk, hogy levédjük Verstappent, vagy lágyra, hogy Hamilton ellen jók legyünk.

Norris: Hamilton, szerintem Hamiltont, vagy szerinted legyen inkább a közepes? Nekem mindegy.

Joseph: lágyakat teszünk fel, gyere ki ebben a körben.

Itt több probléma is felmerül. Kezdetnek mindjárt az, hogy fura mód még itt is Norris jelzi a csapatnak, hogy ki kellene állni, miközben eddigre már Piastri a boxban van kereket cserélni, Hamilton és Verstappen pedig már végeztek is a kiállásukkal. A másik, hogy a versenymérnöke, Will Joseph nem sejti, hogy elveszíthetik a vezetést, mert a pozíció megvédése szempontjából teszi fel a kérdést Norrisnak. Mit mutattak a McLaren élő stratégiai predikciói a kör végére az addig tempó alapján? Ennyire rosszul mérték volna fel a slick gumik melegedését és teljesítményét? Norris persze az egyetlen jó választ adja, amit versenyző ebben a helyzetben adhat: nyerni akar, így Hamilton az ellenfél. A válasza végére azonban ott a kétely a közepes kapcsán, de a mérnökére bízza a döntést. Joseph pedig a használt lágyak mellett dönt az új közepes ellenében.

Mindezt úgy, hogy (látszólag?) figyelmen kívül hagyja az addig már új közepeseken pályán lévő Piastri tempóját, aki a kivezető körének első szektorában 1,7 másodpercet ad a szintén kivezető körön levő Hamiltonnak! Norris ekkor a Hangar egyenes közepén jár, nagyjából 20 másodpercre a boxbejárattól. 20 másodperc nem tűnik sok időnek a mindennapokban, de egy olyan adatvezérelt sportágban, mint a Forma-1 minden másodperc, amiben vagy-vagy döntést segítő információhoz juthatnak aranyat ér. Néha szó szerint.

20 másodperc nagyon sok idő, amikor egyértelmű döntést lehetne hozni egy olyan helyzetben, amitől Andrea Stella nyilatkozata alapján előzetesen tartottak: a közepesek felmelegítéséről a lágyakkal szemben. Csakhogy a McLaren volt az egyetlen topcsapat, akiknek 2 szett új közepesük volt, a vadiúj gumik pedig mindig gyorsabban melegszenek és nagyobb tapadásra képesek az első körökben a már futottakhoz képest. Használt lágy kontra új közepes, miközben Hamilton is csak használt lágyakat kapott. Nem egy klasszikus fej-vagy-írás szituáció, főleg Piastri kivezető körének ismeretében.

Norris végül elbukta a vezetést, és a használt lágyakon nem volt esélye Hamiltont megkergetni sem, cserébe Verstappen is simán megelőzte, így egy keserédes harmadik hely jutott csak neki a hazai versenyén. Nem is tudta leplezni az érzéseit a versenyt követően. A McLaren viszont kénytelen lesz érzelmek nélkül kielemezni ezeket a stratégiai es versenymenedzselési hibákat, mert ezek nélkül hiába érték utol a Red Bullt, legyőzni sosem fogják tudni. És ez itt és most nem a versenyzőkön múlik, az teljesen egyértelmű.

Képek: xpbimages.com, F1 Live Timing