Ne higgy a szemednek!
A McLaren volt az idei első fecske, hiszen már január 16-án a "semmiből" prezentálta az idei fényezését, ami alapjaiban nem változott, mindössze a kéket mellőzték, és más elosztásban vegyítik a papajasárgát a nyers karbon feketéjével. Ráadásul a McLaren egyszerre két autót is prezentált a nagyvilágnak az új gúnyában, az egyik a MTC folyosóján bevilágított modell, a másik a szélcsatorna futószalagján álló darab. A Forma-1-et csak év közben követők közül sokan már itt elvéreznek, hiszen alapból a McLaren idei új autójának gondolják ezeket, miközben a hivatalos autóbemutató csak februárban következik, pályára pedig csak február 21-én, az első bahreinei tesztnapon gördül az idei konstrukció. De akkor milyen autókat mutatott nekünk a McLaren?
Mivel a csapatok nem szeretik egymásnak idő előtt megmutatni az új megoldásaikat, így mindenki igyekszik a lehető legkésőbb felfedni a kártyáit. Ez vagy részben, vagy teljes egészében eltérő autók, vagy makettek használatát jelenti, vagy akár az előző évi modell átfestett verzióját, szélsőséges esetben pedig kizárólag 3D-s számítógépes rendereket. Mivel a fizikai bemutatók teljesen eltűntek, a csapatok maguk választják ki a bemutatott autóról szóló képek szögét, megvilágítását és az azokon szereplő elemeket is. Minden esetben csak olyan részleteket láthatunk, amivel semmi különöset nem árulnak el nekünk az új autó érzékeny megoldásairól, illetve amit meg igen, azt már csak nagyon hosszú átfutási idővel, valószínűleg csak jövőre érné meg másolni. Na, de térjünk vissza az átfestett McLarenre!
Első blikkre a két autó azonosnak tűnik, azonban a részleteket jobban megnézve jó néhány eltérés felfedezhető. Nem is kell technikai nüánszokba menni hozzá, elég az új fényezést megnézni, az ugyanis nem teljesen egyezik a két autón! Az MTC folyosóján fotózott darabon több a narancssárga, mint a szélcsatornás képeken, azon az oldalszekrény tetejére is felkúszik mind a hűtőnyílás mögött, mind a hátsóbb, lejtős részén. A dizájn ugyanaz, de a két autó eltérő formái miatt nem teljesen egyező módon applikálták.
Alapvető mechnanikus felépítésében a két autó megegyezik, elöl vonórudas, hátul nyomórudas felfüggesztéssel, hasonló lengőkar elrendezéssel, a McLarent jól ismerőknek azonban jó néhány részlet gyanús lehet az MTC-ben álló darabról. A hátsó szárnyvéglap és a szárnyelem íves talákozása, a kétkarú DRS-aktuátor, a szárnyas visszapillantó, az oldalsó légbeömlő szájának előrenyúló felső ajka, a mélyebben hátraívelő oldalszekrény, az orrkúpon lejjebb elhelyezkedő rajtszám, az egyenes felső lengőkarok, vagy az első szárny felső elemének állítókarja, ami nem a szárnyvéglap tövében, hanem az orrkúphoz közel, magasra helyezve található. Bizony, ez a 2022-es MCL36, a McLaren tavaly előtti modellje, amire egyszerűen ráhúzták a 2024-es gúnyát. Ráadásul az autó orrkúpján sem Pitot-cső, sem antenna nem található, ahogy a felső légbeömlőről is hiányzik a T-kamera.
A szélcsatorna futószalagján álló másik autón a felsőbb nézetből jól látni a csúszdás oldalszekrény kialakítást, amit a csapat tavaly Ausztriában vetett be először, a máshogy megvágott hátsó szárnyvéglapokat és az egykaros DRS-aktuátort. Itt már nem lóg ki felfelé a Venturi-csatorna legbelső terelőlapja, mint 2022-ben, hanem az is bekerült a padlólemez szája alá, ahogy a jellegzetes, Red Bullos alsó légbeömlő ajkak is ismerősek tavalyról, csakúgy mint az első szárny, vagy a csavart felső lengőkarborítás. A visszapillantó egyetlen darabból áll, az első szárny állítókarjai pedig a szárnyvéglapok belső tövéhez vándoroltak. Minden kétséget kizáróan ez az MCL60, a csapat tavalyi autója. A képeken ráadásul Norris 4-es és Piastri 81-es rajtszáma is megjelenik, ahogy a T-kamera színezése is a versenyzőknek megfelelően változik. Fogták az ideire átfestett tavalyi autókat és betolták az amúgy 60%-os méretarányú modellekkel dolgozó szélcsatornába?
Hogy ne legyen ennyire egyszerű a helyzet, a McLaren természetesen egy rövidfilmet is készített az eseményhez, amiben viszont egy full narancssárga szélcsatorna-modell kel életre az animációban, amiben bőségesen találunk számítógépes trükköket. Az eredetileg tetőtől talpig papajasárga, 60%-os méretarányú modellautó varázsütésre bújik az idei színekbe, hogy aztán animáltan forgó kerekekkel és mozgó futóművel lőjön ki a virtuális világba, ahol mindkét versenyző autója egyszerre elevenedik meg. De hogy hol itt a furcsaság? Nos, a szélcsatorna-modell éppen akkora, mint a két, valódinak tűnő autó a képeken...
A tanulság? Hogy nem minden az, aminek látszik, és hogy a csapatok éppen annyit és úgy láttatnak velünk a következő egy hónapban, amennyit és ahogy ők akarnak. Ám ennek az időszaknak éppen ez az egyik szépsége, hogy még bármi elképzelhető, amíg február 21-én meg nem kezdődnek a bahreini tesztek, ahol aki bújt, aki nem, színt kell vallani.
WG
képek: McLaren Racing