Aktuális

Száguldás a reptéren

Wéber Gábor / 2023.07.07
Silverstone, az F1 bölcsője

73 évvel ezelőtt, 1950. május 13-án Silverstone-ban indult útjára a Forma-1-es világbajnokság, méghozzá a mai szokásokkal ellentétben szombati versenynappal. A pályát egy II. világháborús katonai reptéren alakították ki, méghozzá a futópályák közti szervizutak összekötésével. A Londontól 75 km-re északra, Northamptonshire-ben található reptér 1943-ban épült, így viszonylag jó állapotban volt a háború után, a fővároshoz való közelsége pedig ideális helyszínné tette a nemzetközi versenyélet szempontjából is. A pályát 1948-ban nyitották meg, a pálya szélét pedig szalmabálákkal és olajoshordókkal jelölték ki. A vonzáskörzetében alakult ki az autósport Szilícium-völgye, ami azóta is az iparág központja, nem csak a Forma-1-es csapatok, de sok más komoly autósport műhely és a beszállítók szintjén is.

1950-ben még a mainál is nyitottabb, pofonegyszerű vonalvezetése volt használatban, azóta pedig 14 pályaverziót látott már, mire eljutottunk a mai állapotokig. 1985 Keke Rosberg ezen a pályán lépte át először a 160 mérföld/órás átlagot az időmérő, ami 258,94 km/órának felel meg, és 2002 abszolút F1-es rekordnak számított. Azóta persze több a lassú kanyar, de az átlagempó ma is 250 km/óra körüli, a 2017-es szélesebb autók megjelenésével pedig megváltozott a korábbi karaktere is. A korábbi közepes, közepesen-nagy leszorítóerős kanyarvadászatból a leszorítóerő növekedése miatt 60% feletti padlógázas részarányú pálya lett, amivel már a motorerő pályák irányába tendál, mert sok szakaszából simán padlógázas kanyar vált (pl. Copse, Maggots, Abbey).

A légifelvételen remekül látszik a pálya alaprajza, a színek az alábbiak:

- zölddel a katonai reptér futópályái, az ezeket összekötő szervizutakból alakították ki a pályát anno

- pirossal az eredeti, 1950-es vonalvezetés, amely 4.649 méter hosszú volt

- sárgával a 90-es évektől használt verzió, amely már tartalmazta a Bridge/Brooklands/Luffield hurkokat is a Woodcote előtt, persze az évek során számos, kisebb-nagyobb módosítással, 5.057-5.226 méter közti pályahosszal

Jelenlegi verziója 5.891 méter hosszú, a versenytáv pedig 52 kör, azaz 306,198 km, és ezen a hétvégén a 74. Brit Nagydíjnak ad otthont.