Elemzés

Teljesítményelemzések - Melbourne, péntek

Wéber Gábor / 2023.03.31
Ideális körök, szakaszra bontott erősségek, gumikeverékek időkülönbségei, várható időmérős erősorrend és köridő tartomány

A nem sokkal a 2. szabadedzés kezdete után érkező eső miatt csak részben értékelhető eredményekkel ért véget a pénteki edzésnap. Habár a legjobb köridő az FP1-en született, a második 60 perc elején a mezőny java közepes keverékű gumikon volt pályán, így fajlagosan mégis Alonso 1:18.887-es köre tekinthető a leggyorsabbnak, figyelembe véve a Pirelli által kalkulált 0,5 másodperces különbséget a lágy és a közepes keverék között.

Az AWS szoftvere által kalkulált időmérős sorrend élén ennek ellenére továbbra is a Red Bull található, amibe az is közrejátszik, hogy Verstappen és Perez legjobb köre is erősen kompromisszumos volt a forgalom miatt. Ezzel együtt a Red Bull előnye egyelőre csak néhány tized, mögöttük a Ferrari, Aston Martin, Mercedes sorrendben jönnének a kihívók. A Ferrari ma is nagyon motorkímélő beállításokkal autózott, csakúgy, mint Dzseddában, és minden ügyfélcsapatuknál motort cseréltek - elővigyázatosságból.

Érdekes, hogy a lassú kanyarokban nem csak a Ferrari és az Aston Martin, de a McLaren is jobb volt az első gumik melegítésével küzdő Red Bullnál. Norriséknál ez a maximumra csavart szárnybeállításoknak köszönhető, amivel ezekben a kanyarokban hoznak is mindenkin, de szükségük is van rá, mert az egyenesben faképnél hagyják őket. Az idei McLarennek egyelőre ez az egyetlen, működőképes konfigurációja, így ebből próbálják meg kihozni amit lehet.

A nagy leszorítóerő a 36-ról 25°C-ra hűlő késő délutáni aszfalton amúgy is jól jövő segítség a gumik működésre bírására, az Albert Park meghódításának továbbra is ez az igazi kulcsa. Éppen ezért számos csapat eltérő aero-konfigurációban küldte pályára az autóit, de a jelenlegi időjárási körülmények között egyértelműen a nagyobb leszorítóerős pakkok működnek jobban, csökkentve a szemcsésedési hajlamot. Az eső miatt a saccolt időmérős tartományok is jóval nagyobb szórást mutatnak, csakúgy, mint a valós és ideális köridők közti eltérés, ahol sokaknak feltartás miatt maradt benne rengeteg a körében, amin utána már a vizes pályán nem volt esélyük javítani.

A holnap hajnali 3.30-kor kezdődő 3. szabadedzés ezért a szokásosnál nyüzsgőbb lesz majd, hiszen a ma elmaradt időmérős és versenyszimulációkat is pótolni kell majd.

Képek: Formula 1, Pirelli, XPB Images