Elemzés

Verstappen eddigi 9 évada a csapattársak tükrében

Wéber Gábor / 2024.01.19
Az aktuális címvédő a valaha volt legfiatalabb F1-versenyző, de vajon mennyit fejlődőtt a kezdetek óta?

Max Verstappen ma már háromszoros F1-es világbajnok, és egyértelműen a sportág történetének egyik korszakos tehetsége. 2015-ben a sportág legfiatalabb versenyzőjeként, 17 évesen érkezett a mezőnybe, mindössze egyetlen F3-as szezonnal a háta mögött. Már a gokartos éveiben is kimagasló tehetségnek számított, de ez nem mindig garancia a sikeres formaautós pályafutáshoz, főleg ilyen gyorsan, szinte minden közbülső lépcsőt kihagyva a Forma-1-be kerülés előtt. Idő előttinek, akkor sokak szerint elkapkodottnak és veszélyesnek tűnő bemutatkozása mégsem vált öngyilkos próbálkozássá, az azóta eltelt 9 évadban pedig bizonyította, hogy megérdemelte a példátlanul korai bizalmat. Verstappen azóta mutatott teljesítményét látva azonban nyugodtan kijelenthető, hogy ő csak a ritka kivétel, aki csak erősíti a szabályt: úgy, ahogy ő tette, nem tanácsos F1-es karriert kezdeni. Az már másodlagos kérdés, hogy nem is lehet, hiszen a jelenlegi, éppen Verstappen miatt újraírt szabályok szerint 18 éves kora előtt nem versenyezhet senki az F1-ben.

A kimaradt formaautós évek miatt számára az első Forma-1-es szezonok még bőven az inasévek voltak, és ez nem csak versenyzői, de felnőtté válási értelemben is, hiszen középiskolás tinédzserként került az autóversenyzés világelitjébe. A tempója és a kvalitásai már ekkor elsőrangúak voltak, nem véletlen versengett érte a Red Bull és a Mercedes is, és éppen ez a verseny volt a katalizátora a korai F1-es  bemutatkozásnak is, amivel a Red Bull végül megnyerte magának az - akkor még csak - a jövő világbajnokának tekintett Verstappent. Az említett korai kezdés miatt rengeteg valós versenyszituációval a Forma-1-ben szembesült először, arról nem is beszélve, hogy meg kellett tanulnia egy F1-es autó beállítási összetettségének és a Pirelli gumiknak a viselkedését is, ami még rutinos versenyzőknek sem mindig egyszerű feladat. Mindezt élesben, a mélyvízben úszva, így az első éveiben számos vadhajtása egyértelmű volt, de mindezektől függetlenül már a 2015-ös, bemutatkozó évében is a mezőny egyik legizgalmasabb versenyzője volt, aki merészebben és kreatívabban próbálkozott előzésekkel a mezőnyátlagnál. Hogy már a Toro Rossóban mennyire magasra tette a lécet azt a csapatvezetők év végi szavazása is jól példázza, akik 2015-ben a 4. legjobb versenyzőnek ítélték a 18. életévét akkor éppenhogy csak betöltő hollandot. 

Sokan és sokat lamentáltak már azon Verstappen dominanciáját látva, hogy vajon mennyire kapott erős csapattársakat az eddigi pályafutása során, éppen ezért összehasonlítottam az összes eddigi pilótpárosítását pályafutása kezdete óta. A számok persze sosem mondanak el mindent, de az olyan városi legendáknak, miszerint Ricciardo anno simán verte Verstappent nem árt ha józanul látjuk a valóságtartalmát.

A metódus

Persze minden összehasonlításnak csak akkor van értelme, ha körtét a körtével, almát az almával vetünk össze, ezért próbáltam a lehető legkiegyensúlyozottabban kezelni az összes versenyhétvége eredményeit. Az összes időmérő eredményt csak egyforma körülményeket figyelembe véve használtam, vagyis ha valaki nem jutott Q2-be vagy Q3-ba, akkor a csapattárs addigi szakaszig elért körével hasonlítottam, nem pedig a későbbi legjobbjával, hiszen a pálya tapadása a legtöbbször folyamatosan javul az időmérők során. Ha valakinek egyáltalán nem volt mért köre, abban az esetben az az időmérő nem szerepel az összehasonlító grafikonon, viszont a saját hibás kiesések esetén ettől még a csapattárs neve mellé került egy strigula az egymás elleni eredmények tekintetében. 

A technikai hiba vagy mások hibája miatti kiesés természetesen nem számít bele az eredményekbe, sem időmérőn, sem versenyen. Sőt, a piros zászlóval idő előtt véget ért időmérők szakaszok végi kiesések esetén azt is megvizsgáltam, hogy kinek nem volt lehetősége javítani emiatt, miközben a pályán a szektoridők alapján javíthatott volna. Ugyanígy kezeltem az esős időmérőket is, az összes szakasz idejeit megvizsgálva, hiszen ilyenkor elég nagy a köridő szórás, ami fals eredményeket hozna az összesítésnél. Amennyiben az egyik versenyző végső hátránya az addigi átlag körüli volt, akkor azzal számoltam, de ha a leggyorsabb köreik közt túl nagy volt az eltérés és a korábbi körök átlagai közelebb voltak egymáshoz, akkor az átlag közeli eltérés lett a mérvadó. Esőben sokszor elég egy vezetői hiba, vagy egy feltartás, és máris repülnek a másodpercek, ami nem a két versenyző közti valós különbséget mutatná.

A versenyeken alapvetően a befejezett futamok kerültek a listába, aki előrébb végzett, annak járt a pont, amúgy meg csak az egyértelműen saját hibából történt kiesés esetén kapott pontot a csapattárs. A futamokat annyira sok változó tarkítja (VSC, SC, stratégiai különbségek, megszakítás/újraindítás), hogy ott nem is akartam versenyátlag számolásba belemenni, helyette az egymás elleni sorrend, a pontszerző helyek, a dobogók és a győzelmek is tökéletesen megmutatják az egyes párosok egymáshoz képesti viszonyait. Voltak persze egyedi esetek is, mint pl. a csapattársnál előrébb álló, de egy sérülés vagy technikai hiba miatt hátraeső, viszont a versenyt befejező versenyzőké, akiknél ezt nem tekintettem vereségnek, ahogy pl. Ricciardóval (2017) és Verstappennel (2016) is előfordult, hogy Bakuban belehibáztak a Q3-as körükbe, holott addig egymáshoz közeli köridőket teljesítettek, így a Q3 szerinti 1,5%-os hátrányuk helyett a Q2 alapján mért 0,2% lett a valóságot inkább tükröző végeredmény.

 

2015-2016 (4 futam) - Toro Rosso: Max Verstappen (17-18 éves), Carlos Sainz (20-21 éves)

2016-2018 -  Red Bull: Max Verstappen (18-21 éves), Daniel Ricciardo (26-29 éves)

 

 

2019 (12 futam) - Red Bull: Max Verstappen (21 éves), Pierre Gasly (23 éves)

 

2019-2020 - Red Bull: Max Verstappen (22-23 éves), Alexander Albon (23-24 éves)

2021-2023 - Red Bull: Max Verstappen (23-26 éves), Sergio Perez (31-33 éves)

jghhgj

 

 

WG
Képek: xpbimages.com